Waarom Nederlands?

Leeuwenhart zingt Nederlandstalige Close Harmony van de bovenste plank; (Neder)pop, Cabaret/Kleinkunst en Jazz in de mooiste meerstemmige arrangementen die we kunnen vinden of maken. Dat kunnen ook Nederlandse hertalingen zijn van buitenlandse nummers.
Leeuwenhart weet haar publiek te raken door een hoge zangkwaliteit te combineren met een goed gevoel voor beleving. Je proeft aan alles dat Leeuwenhart er met aandacht en bevlogenheid aan werkt om iets moois neer te zetten.

Hoewel we sterk geloven in de kracht van de beperking als het gaat om zingen in het Nederlands, Close Harmony en lichte muziek, maken we soms ook uitstapjes buiten die grenzen. Zo kunnen we uit de voeten met een breed en afwisselend repertoire, waarmee we boeiende en verrassende optredens kunnen maken.

Wat we ook neerzetten: we vinden kwaliteit belangrijk. Dat kan ‘m zitten in een arrangement, in de klank, interpretatie of uitvoering, of – liever – in meerdere of zoveel mogelijk aspecten.
Dit maakt Leeuwenhart een koor met een unieke en sterke signatuur.

Optreden
Leeuwenhart treedt graag op. Dit seizoen zijn we ‘on tour’ met de theatershow Leeuwenhart Gaat Vreemd. Daarnaast doen we geregeld mee met festivals, zoals het Balk Vocal TOP Festival.

Uiteraard is Leeuwenhart ook te boeken voor optredens. Voor festivals en evenementen, maar ook op uitnodiging van andere koren.

Leeuwenhart zingt Nederlands. Omdat het de taal is die wij spreken, waarin we denken, waarin we voelen en waarin we onze gevoelens uiten. Een goed verhaal vertelt zich het beste in het Nederlands. Eigenlijk is er niets natuurlijker dan te zingen in het Nederlands. Mogen we dan al die prachtige Engels- en anderstalige stukken nooit zingen? Jawel, zodra er een goede vertaling van voorhanden is. Daarom zijn we altijd op zoek naar lekker-zingbare vertalingen, bijvoorbeeld van Jan Rot en van Ingmar Heytze, of we laten stukken voor ons op maat vertalen, door bijvoorbeeld Petra van der Eerden, Thomas Hessels en Arthur Toran.

Wat zingen we dan allemaal? Nederpop (Bløf, Doe Maar), cabaret (Lenette van Dongen, Brigitte Kaandorp, Kees Torn), Nederlandse jazz (Jeroen Zijlstra), Vlaamse stukken (Laïs, Clouseau), rap (Brainpower). En vertaalde stukken: jazz (Jamie Cullum, Nina Simone), pop (Joni Mitchell, Billy Joel), en uitstapjes naar latin (One note samba) en wereldmuziek (Hijo de la luna). Kortom, een breed repertoire, waarin bijna alles kan. En dat in de allermooiste vocale arrangementen die we maar kunnen vinden of zelf kunnen schrijven.